کد مطلب:162359 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

مرثیه سرایی و تأثیر فردی و اجتماعی آن
چنان كه در این مقدمه گذشت، هر گاه مرثیه همانند گذشته هدفدار و گویای واقعیت ها باشد، اثر آن در فرد و اجتماع قابل انكار نخواهد بود. پوشیده نیست كه شعر مرثیه، علاوه بر نفوذ آن در روح و تحریك احساسات، نقش یك تاریخ منظوم را نیز بر عهده دارد و نسلها را به احیای عدالت و یاری حق و مبارزه با فساد و ستم فرامی خواند.از این رو سروده های شاعران عاشورایی در گذرگاه تاریخ، یكی از گرانبهاترین میراثهای اسلامی است و اثر تربیتی آن آشكار است و در تمام حركت های انسانی و قیامهای حق طلبانه پیشگام بوده است.

دشمنی حكام جور با شاعران و مرثیه سرایان بی جهت نبوده است. كمیت و فرزدق و دعبل و گویندگان دیگر از این قبیل، با قبول محرومیت ها و خطرها به خوبی از عهده ی وظیفه ی سنگین خود برآمده اند. آنان الگو و اسوه ی شاعران بعد از خود به شمار می آیند و نسلهای آینده را به احیای عاشورا كه یكی از بارزترین شاخصه ها و نمودارهای مكتب اهل بیت است فراخوانده اند.

مرثیه سرایان متعهد همواره مورد توجه و احترام و محبت پیشوایان و ائمه ی معصومین علیهم السلام و مورد خشم مخالفان اهل بیت بوده اند و «این سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» را شعار خود می دانسته اند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.